POLICLINICA DE MARKETING ȘI COMUNICARE PENTRU ONG-URI

Policlinica de Marketing și Comunicare este un program creat special în bucătăria creativă a Fundației Friends For Friends pentru a ajuta echipele din ONG-urile din România să comunice mai bine cu stake holderii lor și să-și promoveze acțiunile și programele, nu îndeajuns de cunoscute publicului.

Programul pilot a fost creat pentru organizațiile susținute de Romanian American Foundation (RAF), însă pe viitor ne propunem să-l dezvoltăm într-un model replicabil pentru orice organizație.

DE LA CE NEVOIE AM PORNIT

branding2
Policlinica de marketing şi comunicare pentru ONG-uri
s-a născut dintr-o constatare simplă: zeci şi zeci de ONG-uri fac proiecte minunate, care au un impact real în societate, dar prea puţine sunt “communication ready” – gata să spună lumii ceea ce fac pentru a-şi creşte notorietatea, impactul şi accesul la finanţări care să le facă sustenabile pe termen lung.

Soluţia noastră este următoarea: să transferăm către ONG-uri cunoştinţe şi abilităţi fundamentale de marketing şi comunicare, care să-i ajute pe oamenii din organizaţii neguvernamentale să-şi crească awareness-ul şi să-şi amplifice impactul. În ciuda nevoii crescute, marketingul şi comunicarea sunt o problemă de execuţie pentru multe ONG-uri. Cel mai adesea, sunt privite drept sarcini care trebuie externalizate, iar aici apar două probleme: fie ONG-urile au bugete mici, fie nu găsesc cei mai potriviţi furnizori de servicii.

Pe scurt, noi credem că toţi membrii dintr-un ONG trebuie să fie comunicatori într-un fel sau altul. Scopul nostru este că organizaţiile care trec prin acest program să înţeleagă importanţa comunicării, să primească instrumentele necesare şi să le folosească pentru a-şi comunica intenţiile, proiectele, eşecurile şi rezultatele.

CE NE-AM PROPUS SĂ OBȚINEM

branding5
Am gândit toate fazele programului în așa fel încât să obținem impact pe câteva linii clare:

  1. Stabilirea poziționării brandului și a imaginii de ansamblu a comunicării
  2. Redefinirea ADN-ului brandului și a propunerii de valoare
  3. Calibrarea canalelor de comunicare
  4. Stabilirea unui univers lingvistic comun în marketing și comunicare
  5. Stabilirea obiectivelor și pragurilor și acordarea de ajutor pentru atingerea lor
  6. Creșterea vizibilității proiectelor organizațiilor prin dezvoltarea de tactici creative
  7. Mărirea rețelei de furnizori și experți

ECHIPA ȘI ONG-URILE

Programul pilot a fost implementat pentru cinci organizaţii:

Traineri: Vlad Tăușance, Alexandra Cantor

Consultanți și mentori: 

  • Sorin Axinte (senior partner la GLUE București, consultanță în strategie de comunicare, membru fondator Romanian Business Leaders) – Branding
  • Mona Dîrțu (jurnalist, antreprenor și writing coach) – Creative Writing
  • Ioana Enache și Laura Ionescu (Kubis Interactive și Dume de mestecat) – Social Media
  • Eliza Rogalski și Alina Damaschin (Rogalski Damaschin Public Relations) – PR
  • Alecu Pop (Art Director Sanoma Hearst)- Art&Design.

Echipa FFFF: Vlad Tăușance, Danina Arsene, Beatrice Weber, Karin Budrugeac, Zenaida Tataru, Ingrid Weber.

METODA

WP_20160224_15_25_43_ProMetodologia se bazează pe personalizarea fiecărei propuneri conform nivelului, ritmului și nevoilor grupului, pentru a asigura un format flexibil, care să includă mixul potrivit de facilitatori și experți. Le-am pus la dispoziție ONG-urilor cunoștințele și instrumentele de bază necesare pentru a propaga rezultatele obținutebunele practici și, nu în ultimul rând, propria identitate. Pentru că înainte de soluții de comunicare, o organizație are nevoie de o poziționare și de o strategie de marketing puternice din care să poată declina campanii și mesaje.

Policlinica de Marketing pentru ONG-uri funcționează ca o platformă de resurse în cadrul căreia specialiștii noștri:

  • analizează starea curentă a organizațiilor
  • intervin punctual pentru a face ajustările necesare în poziționare și strategie
  • lucrează cu organizațiile pentru creșterea organică a capacității de comunicare
  • oferă recomandări și suport pentru execuție

FAZELE PROGRAMULUI

  1. Diagnostic: Maparea resurselor existente în organizație, evaluare personal, evaluare strategii, analiză rezultate.
  2. Kick-off: Atelier pentru manageri și pentru oamenii cheie din organizație; lucru aplicat, alături de facilitatorii FFFF, pe strategii și proiecte de comunicare.
  3. 3. Policlinică: Acces facilitat la o librărie de resurse, specialiști, consultanți și practicieni pregătiți să răspundă la nevoile specifice ONG-urilor.
  4. 3. Suplimente: Resurse online, întâlniri de comunitate, recomandări parteneri.

CÂTEVA INSIGHTURI ÎNVĂȚATE

O parte dintre programele pe care le desfășoară organizațiile au impactul redus din cauza lipsei unui strategii de comunicare, ba chiar în unele cazuri, riscă să nu-și atingă obiectivele, din același motiv. Oamenii din organizaţii, pierzându-se în execuţie, nu sunt conştienţi pe bune de valoarea proiectelor pe care le fac, sau poate cred că ceilalţi oameni din societate nu sunt interesaţi.

Una dintre nevoile vitale pe care le au ONG-urile este cea de confirmare. Nevoia de feedback extern asupra valorii și importanței muncii pe care o fac. Organizațiile trebuie să fie provocate constant să-și exprime motivația și vocația.

Pe de altă parte, sunt din ce în ce mai mulţi profesionişti din industrii creative, oameni din business şi corporaţii care caută sens în muncă pe care o fac. Sectorul ONG e foarte sexy pentru ei. Acolo ei îşi pot folosi inteligenţa, cunoaşterea, experienta şi relaţiile pentru a contribui la profesionalizarea comunicării (în cazul nostru).

Dacă noi creăm contextul, cele două „lumi în care trăim” – cea a ONG-urilor, pe de o parte, şi cea a business-ului şi a industriilor creative, de cealaltă – se pot întâlni, cunoaşte şi pot face o treaba excelentă împreună.

***

Pentru mai multe informații: beatrice.weber@ffff.ro

Proiect creat și dezvoltat de Fundația Friends For Friends și finanțat de:

LOGO_RAFmic

 

Implică-te!