Atelier corporate writing

Scrisul este deja un skill vital în business. Scriem cu toții zilnic mii de semne – mail-uri, rapoarte, prezentări, proiecte, newslettere; scriem postări de Facebook și de blog, invitații, memo-uri, update-uri; toate astea fără să fi învățat defapt vreodată, cu metodă, cum putem face din scris un instrument eficient de comunicare.

“Scrisul prost vă distruge productivitatea companiei”, scria în septembrie 2016 Harvard Business Review. “Costă miliarde” în fiecare an, nota o lună mai târziu Daily Beast. Iar în februarie 2017 un site de marketing lista cinci felul în care scrisul bun, convingător, poate fi “un game changer în business“.

Cum îți poți cultiva, însă, scrisul bun, clar, viguros? Nu e ușor, dar nici greu nu e. Ce facem în cele două zile de atelier e că înțelegem care ne sunt barierele, după care decriptăm procesul în sine al scrisului și-i aflăm trucurile. Facem reverse engineering pe texte, învățăm să lucrăm cu date și cuvinte, exersăm diferite tipuri de structură. Este un program de folos deopotrivă companiilor dar și ONG urilor si asociațiilor.

Atelierul este organizat de Fundaţia Friends For Friends (FFFF) și creat de Mona Dîrțu, care are 20+ ani de experiență jurnalistică în presa generalistă și de business și susține, din 2014, Seminariile Superscrieri ale FFFF.

Structura atelierului

ZIUA 1

  • ÎNAINTE DE A SCRIE. Black Box Test. Publicul. Unghiurile de abordare. Obiectivul textului. Simulare pe exemple din companie.
  • INFORMAȚIA. Ce idei vrei să le transmiți și care sunt informațiile pe care te bazezi. Cele trei tipuri de surse de informație: documentele, observațiile directe și interviurile/discuțiile. Planul de documentare. Simulare pe exemple din companie / reverse engineering pe un text existent.
  • SELECȚIA INFORMAȚIEI. Ce e relevant și ce nu. Separarea informației care servește unghiul de abordare de informația care împovărează materialul și-l confuzionează pe cititor. Metode de lucru: Mindmap, conspect etc. Exercițiu.
  • STRUCTURA TEXTULUI. Template-uri de structură: 5W+H, clepsidra, paharul de martini, kebabul, formula Wall Street Journal etc. Exercițiu.

ZIUA 2

  • LEAD-UL. De ce e important lead-ul. În papucii cititorului. Modele de lead. Simulare pe exemple din companie.
  • De ce e important contextul. “Nutgraph”, inima textului. Exemple și contraexemple de context.
  • ÎNCHEIEREA. Modele de încheiere. Simulare pe texte din companie.
  • TEHNICI DE DETALIU, TIPS & TRICKS. Metode rapide de “reparat” un text plat. Vag vs. concret. Concizie. Cifrele, citatele, verbele, jargonul, elementul anecdotic etc.
  • Ultima tușă. Eliminarea cuvintelor nenecesare, legăturile dintre fraze, verificarea logicii interne. Metode: cititul cu voce tare, sună un prieten etc.
  • DECALOGUL ECHIPEI. Generare de bune practici de urmat asumate de toți participanții.

MODULE SPECIALE / TO BE DISCUSSED

În funcție de obiectivele companiei, putem adăuga module personalizate pe următoarele teme:

 

  • CREATIVE CONTENT. Cum generezi content pentru canalele de comunicare ale companiei. Simulări de formate pe un subiect particular.
  • CORPORATE STORYTELLING. Cum identifici, în interiorul companiei, poveștile-vector care îți pot duce mai departe mesajele.
  • RUBRICI PENTRU PUBLICAȚII CORPORATE. Cum creezi “template”-uri. Generare de idei de rubrici împreună cu participanții.
  • DECLINAREA MESAJELOR. Cum adaptezi informația în funcție de canal (newsletter intern, Facebook&LinkedIn, publicație cu difuzare externă).
  • VALOAREA ADĂUGATĂ & PACKAGE. Soluții de îmbogățire a materialului prin foto, video, linkuri, grafice etc. Simulare pe exemple din companie.
  • CALENDARUL EDITORIAL. Cum alimentezi ritmic un canal propriu (newsletter, publicație internă etc.) cu materiale de actualitate. Generarea de subiecte. Evenimentele previzibile. Lucrul cu calendarul. Planificare & organizare.

Programul este potrivit pentru companiile care vor să-și antreneze oamenii într-ale scrisului – fie că e vorba de echipe de comunicare și de creare de conținut propriu (comunicate interne/externe, articole pentru site ori intranet, newslettere, reviste interne etc.), fie că vor pur și simplu să scape de materialele lungi și greu de parcurs, de mail-uri complicate și/sau neclare ori de perdeaua de clișee și formulări pe care le numim, generic, “limbă de lemn”.

  • facem designul atelierului, întotdeauna, în funcție de obiectivul definit de companie; exercițiile, de asemenea, sunt alcătuite pornind de la materialele cu care echipa lucrează în mod curent
  • pornim de la structura standard a atelierului și adăugăm / eliminăm module speciale în funcție de nevoi

DETALII TEHNICE DESPRE PROGRAM

  • FORMATUL: Atelier – momente de teaching alternate cu exerciții, simulări, lucru pe echipe
  • GRUPA: 14-16 participanți.
  • DURATA: 2 zile a câte 8 ore fiecare (pauza de lunch inclusă)
  • OBIECTIV GENERAL: Transfer de modele, metode și tips&tricks de scriere aplicabile de a doua zi
  • OBIECTIVE SPECIFICE: Le stabilim împreună, în funcție de obiectivele de business ale companiei și despre nevoile concrete ale participanților
  • MATERIALE PRELIMINARE: Pentru designul atelierului – și, ulterior, a exercițiilor – avem nevoie de articole, newslettere, comunicate, rapoarte, reviste interne etc.

 

Contact: beatrice.weber@ffff.ro

Implică-te!