Seminar Superscrieri – Cele șapte păcate ale scriiturii cenușii


Data publicării: 14/10/2014

În cadrul programului Bursele Superscrieri/Avon, realizat anul acesta împreună cu Avon România, am început o serie de trei seminarii Superscrieri, dedicate autorilor de non-ficțiune, pentru care scriitura bună e muncă și e meșteșug.

Seminariile sunt susținute de Mona Dîrțu, jurnalist cu peste 20 de ani experiență în presa scrisă,co-autoarea cărții Cei care schimbă jocul și mentorul echipelor bursiere. Nu e o chestie copiată din cărți. E o metodă personală, distilat al experienței de lucru pe text, paragraf cu paragraf, cu circa 150 de jurnaliști de toate felurile întâlniți în tot felul de redacții, în tot felul de epoci ale jurnalismului românesc.

Cu ce fel de autori vorbim la aceste întâlniri, mai exact? Mona le-a găsit încadrarea potrivită:

“Sigur, or fi pe lume și geniali care-și aștern capodoperele dintr-o suflare, fără să sucească fraza de șapte ori, să orbecăie cu nopțile după câte-un sinonim, să răstoarne textul cu fundul în sus și s-o ia, sfâșiați de dileme, de la capăt. Hăituiți de metafore, oamenii despre care vorbim scriu fără spaime, fără frica de a fi mediocri, fără drame. Niște binecuvântați; a scrie = a respira pentru ei.

Doar că pentru noi, ceilalți, scriitura bună e muncă și e meșteșug. Întâi gândești, apoi scrii. Dacă n-ai gândit, vei sfârși prin a șterge și a scrie totul din nou. Apoi vei stiliza. Apoi te vei întreba pe cine interesează. Apoi vei reface lego-ul de informație, sense and sensibility, după o nouă logică. Apoi vei reciti totul cu gândul la melodia textului, rotunjind în fugă câte-o propoziție mai țeapănă, făcând punte de cuvinte între paragrafele neprietene, pescuind câte-un clișeu pitit în pliurile vreunei fraze și zvârlindu-l pe mal.”

Cele șapte păcate ale scriiturii cenușii, pe care ne-am propus să le descoasem la întâlniri, sună cam așa:

TEXTUL-FĂRĂ-CITITOR

Jurnalistul și “clientul” lui, cititorul. A scrie pentru tine/surse vs. a scrie pentru cititori. Autorul-călăuză vs. autorul-funcționar. Lipsa contextului și de ce e ea păguboasă. Exemple de comunicare publică fără rezultate.

TEXTUL-AMOEBĂ

“A scrie despre” în loc de “a scrie că” – distincția care schimbă perspectiva. Unghiul de abordare. De ce e acesta important. Întrebarea-cheie. Alegerea unghiului potrivit în acord cu interesul public, coverage-ul competitorilor, materialul documentar adunat. Cum se face un plan. Lead, miez, încheiere.

TEXTUL-DEBARA

Autorul care te îngroapă în informații, fie ele relevante sau nu. Frica de decizie. De ce păcatul aglomerării se vindecă doar chirurgical. Sortarea informației – criterii. Claritatea. Bruiajele, zgomotul de fond, disciplina exprimării, “less is more”.

TEXTUL FĂRĂ SARE

Vag vs. concret. Generalități vs. detalii. Ce țin minte oamenii, de fapt? De ce scriitura bună înseamnă exemple, anecdotică, metafore, comparații, apel la experiențe anterioare, context. Curajul și responsabilitatea de a alege detaliul relevant în fața unei generalități lipsite de riscuri.

TEXTUL BLA-BLA

De ce cităm oamenii care nu spun, de fapt, nimic? Pentru că astea sunt citatele pe care le avem, pentru că ne jenă de surse, pentru că ne imaginăm că n-au ce rău să facă. Decizii, soluții. Eliminarea balastului din citate, parafraza, valorificarea formulărilor expresive.

TEXTUL SEMIPREPARAT

Clișeele, limba de lemn, jargonul. Despre semipreparatele pe care le livrăm cititorilor noștri. Tipare de gândire și tipare de scriere. Fraza fără nutrienți: deși obosești mestecând, rămâi flămând de informație relevantă.

TEXTUL NEȘLEFUIT

Reviziurea textului, ajustarea frazei, concentrarea mesajului. Dedublarea autorului care-și editează singur textul și relația lui cu cititorul. Zoom in, zoom out. Reglarea tonului, a “vocii interioare”, flow-ul. Metoda lecturii cu voce tare. Cuvintele inutile. Metoda Zinsser. Șlefuirea încheieturilor. Tușa finală.

Sperăm că autorii invitați să își găsească în aceste întâlniri cel puțin inspirație pentru textele ce vor urma. Iar nouă, țineți-ne pumnii. Ne-ar plăcea să găsim resurse, să mai facem.

Mulțumim frumos prietenilor de la The Can, care ne găzduiesc seminarul în simpatica lor căsuță.
Iar pentru poze, vă invităm pe pagina noastră de Facebook.

Despre Bursele Superscrieri/Avon
Este un program realizat anul acesta în parteneriat cu Avon România, sub umbrela Premiilor Superscrieri, prin care am oferit trei finanțări a câte 1000 de euro pentru realizarea unor materiale jurnalistice pe tema violența domestică. Mai multe detalii despre program și despre aceste materiale publicate găsiți aici.