De ce le dau victimele violenței domestice agresorilor lor încă o șansă, care deseori înseamnă o perpetuare a violenței? Care sunt adevărații beneficiari ai milioanelor de euro cheltuiți de stat pentru proiecte de prevenire și combatere a violenței domestice? Și, nu în ultimul rând, cum poate evolua acest fenomen în treizeci de ani, într-un oraș economic mort, și care este povestea lui de astăzi?
Aceste întrebări nu au răspunsuri simple și e tot mai clar că, într-o societate plină de „dureri”, fiecare răspuns e un pas către mai bine. Ne bazăm tot mai mult pe forța unei noi generații cinstite de jurnaliști și autori care să spună lucrurilor pe nume și să ne clarifice și din aceste întrebări.
Trei echipe de autori/fotoreporteri/artiști vizuali primesc susținere financiară (2000 de euro per echipă) și editorială pentru a documenta trei materiale complexe despre problemele de mai sus, pe care le vom putea citi în această toamnă.
Ei sunt a treia generație de bursieri desemnați în cadrul proiectului Bursele Superscrieri/Avon pe tema violenței domestice în România, pe care l-am construit împreună cu Avon România:
Echipa RALUCA BALOGH (ION), DIANA MARCU și LUCA FLORIAN va realiza proiectul „ LOV(E) DE LA LOVIRE. De ce se întorc victimele la agresorii lor”, cu publicare pe platforma Republica.ro.
„Vrem să arătăm de ce le dau victimele violenței domestice agresorilor lor încă o șansă, materializată, din păcate, în ocazia de a le lovi din nou, uneori până la moarte. Fără a înțelege resorturile acestui mecanism care le face pe victime să se întoarcă într-un mediu periculos, nu poți pune în mișcare mecanismele care să le ajute în mod real. Fără a cunoaște ce stă în spatele acestei decizii imposibile, comunitatea va continua să le judece superficial și să le ignore suferințele. ” (Raluca Ion)
Echipa ANA POENARIU și SERGIU BREGA va realiza proiectul multimedia „Bătaia de 40 de milioane de euro”, cu publicare pe RISE Project.
„În aprilie o femeie de 38 de ani a fost omorâtă de fostul iubit în centrul Bucureștiului, deși sesizase de nenumărate ori poliția. În mai, o altă femeie a fost omorâtă de fostul soț pe aeroportul din Sibiu. Ambele au devenit niște cifre în statisticile referitoare la violența domestică. Statul român cheltuie milioane de euro pe proiecte de prevenire și combatere a violenței domestice și a traficului de persoane, iar demersul nostru jurnalistic va arăta cum sunt cheltuiți banii și cine beneficiază în mod real de ei.” (Ana Poenariu)
Echipa ANDREI CRĂCIUN și ELENA ILUȚĂ va realiza materialul „Aleea Zorilor”, cu publicare pe blog-ul www.andreicraciun.eu.
„Am aplicat pentru că voiam să pot face acest subiect. Să am timp și bani să mă ocup de el. Sunt bucuros și că pot colabora cu Elena, despre care am – până acum – numai cuvinte de laudă. Iși cunoaște bine meseria. Suntem amândoi încântați (Elena a zis că wow, deci am presupus încântarea) că am câștigat, dar acum vedem mai degrabă greutățile care vor urma. Am ales un subiect foarte delicat și nu va fi deloc ușor. Dar trebuia, pur și simplu trebuia să îl scriu. E bine că aceste burse există. Și, prin ele, supraviețuiește jurnalismul, cât mai e, în țara noastră. Sunt deci fericit și foarte îngrijorat. Iar m-am înhămat la o muncă dură.” (Andrei Crăciun)
Aceste propuneri de proiecte au fost alese de un juriu format din jurnaliști – Simona Tache, Irina Păcurariu, Florin Negruțiu, Mihnea Măruță, Paul Radu, Teodor Tiță, Vlad Mixich și un reprezentant AVON (Stela Toderașcu – Commercial Marketing Manager Avon România & Moldova).
Jurnalista Mona Dîrțu va fi mentorul echipelor pe perioada realizării materialelor și tot ea va susține pentru aceștia, dar și pentru alți autori din noua generație interesați de subiect, Seminariile Superscrieri de bune practici.
Este responsabilitea fiecăruia dintre noi de a schimba ceva. Iar companiile care se implică sunt alcătuite din oameni care gândesc și ei acest lucru.
Declarația Simonei Tache, membră juriului vorbește despre misiunea mai largă a proiectului: „Știm cu toții cum e să fii condamnat să alegi, din liste de candidați la diverse funcții publice, răul cel mai mic. E blestemul poporului român… Ei bine, blestemul juriului Burselor Superscrieri e exact invers: să aleagă dintre multe proiecte bune pe cel mai bun. Nu e ușor nici așa, credeți-ne. În prima seară de după jurizarea finală, adormi cam frământat și visezi la ziua în care n-o să mai fie atât de greu să alegi, fiindcă exagerat de multe branduri se vor înghesui să finanțeze materiale jurnalistice de profunzime, pe subiecte de mare interes public. Când te trezești, știi că nu mai e mult până când visul va deveni realitate. Pentru că, pe zi ce trece, ne simțim cu toții tot mai responsabili și simțim tot mai tare că e tot mai treaba noastră să schimbăm lumea în care trăim, iar companiile nu sunt niște entități abstracte, ci sunt alcătuite din oameni care gândesc și simt fix la fel.”
Stela Toderașcu, director de markering Avon Romania & Moldova, completează ideea Simonei: „Responsabilitatea este tema principală a burselor Avon de anul acesta. Anchetele propuse de cele 3 echipe căștigătoare își propun să vorbească despre respnsabilitatea invididuală sau de grup, a nostră când judecăm o victimă, a celor care pot mișca pârghiile pentru a ajuta și a martorilor care rămân tăcuți zeci de ani. Scriitorul Vasile Ernu menționa într-unul dintre articolele sale că externalizarea vinei şi a responsabilităţii este un sport naţional. Cred cu tărie că lupta împotriva violenței este responsabiltatea noastră a tuturor, indiferent de rolul nostru în societate. Și acestă luptă trebuie să pornescă cu EU”.
Toate materialele publicate la primele două ediții ale burselor pot fi accesate aici (2014 – bit.ly/1RS0SkG) și aici (2015 – bit.ly/1QIi5xL).
Printre susținătorii programului Bursele Superscrieri/Avon se numără: HotNews, Adevărul, Dilema Veche, Foreign Policy, Republica.ro, Marie Claire, Beau Monde, Cosmopolitan, IQads, Decât o Revistă, The Institute, Igloo, Centrul pentru Jurnalism Independent, RISE Project, Active Watch, Think Outsite The Box, România Pozitivă.
#Despre AVON și Campania Respectului
De peste 19 ani în România, AVON schimbă lumea femeilor, atât prin frumuseţe şi oportunitate de carieră, cât şi prin lupta pentru demnitatea lor. Alături de clienţii şi reprezentanţii noştri de vânzări apreciem impactul buzelor perfecte, dar mai mult avem curajul de a vorbi deschis despre violenţa domestică, spunând stop abuzului asupra femeilor. Prin Campania Respectului ne propunem să prevenim violenţa domestică prin educarea publicul larg şi prin susţinerea proiectelor sociale care combat acest fenomen (ex. dotarea centrelor de adăpost pentru victime).