Relațiile adolescenților din România și ce spun ele despre noi


Data publicării: 02/12/2019

În 3 ani de proiect In a Relationship am aflat MULTE despre adolescenții din România și despre ce au nevoie de la relațiile cu cei din jurul lor.

I-am întrebat despre relațiile lor de cuplu, dar am aflat despre lipsa de modele de comunicare sănătoasă, despre standarde duble pe care nu le mai înghit, despre adulți care nu le acordă autonomia de care au nevoie pentru a se dezvolta și despre tipare învechite care nu mai sunt relevante pentru realitatea lor.

Cu ajutorul psihoterapeutelor Silvia Guță și Andreea Găzdaru, am adunat tot ce-am învățat din sutele de întâlniri pe care le-am avut cu adolescenții și din miile de răspunsuri la testul de relație, în cartea „Relațiile adolescenților din România și ce spun ele despre noi”. Cele 120 de pagini regrupează rezultatele din primii 3 ani ai acestui proiect destinat adolescenților, într-o formă utilă adulților care le sunt apropiați: profesori, părinți, educatori.

>> GĂSEȘTI CARTEA AICI <<

Pe 26 noiembrie lansat oficial cartea la Apollo111, prilej de a ne întâlni pentru a dezbate câteva dintre cele mai importante insight-uri descoperite. La discuție au participat Silvia Guță și Andreea Găzdaru – psihoterapeute și autoarele cărții, împreună cu Karin Budrugeac – project manager, Silvia Luican – socioloagă iZi Data și Loredana Ciubotaru – CSR Specialist AVON România. Împărtășim cu voi 7 lucruri pe care le-am învățat dintr-o conversație despre nevoile adolescenților de astăzi.

  1. E imposibil să fii un părinte perfect

O realitate greu de acceptat, pentru că orice părinte își va dori, natural, să fie cât de bun poate pentru copilul său. Dar bun nu înseamnă niciodată perfect – adevăratele modele sănătoase sunt acelea care acceptă și lucrurile mai puțin bune despre sine, învățându-i pe adolescenți despre o realitate complexă, în care nu este totul roz, și ajutându-i să dezvolte instrumente pentru a face față zonelor gri ale realității lor.

  1. Copiii învață să se privească cu ochii temători ai părinților

Deși spun că își doresc mai multă independență din partea părinților, adolescenții vorbesc despre ei înșiși ca și cum ar fi încă copii. Temerile personale ale părinților sunt cele care le blochează autonomia, învățându-i că e necesară o supraprotecție a sinelui, ajungând să își însușească o parte din discursul protectiv al părinților.

  1. De ce ai nevoie?

Dacă adulții din viața lor nu le pun mai des întrebarea asta, adolescenții nu vor ști să și-o pună nici singuri. Ce ai nevoie de la educația ta, de la relația de familie, de la relația de cuplu sau de la viitorul tău? Până când nu vor învăța de la cei din jur exercițiul de a-și pune toate aceste întrebări, nu vor afla cum anume să găsească răspunsul.

  1. Copiii văd cearta părinților, dar nu văd momentele de împăcare

În ochii adolescenților țipetele și argumentele în contradictoriu se soluționează cu gesturile de afecțiune de după împăcare – pentru că nu sunt martori la procesul de rezolvare a conflictului. Ca urmare, adolescenții vor avea tendința atunci când se ceartă să ofere gesturi de tandrețe, ajungând să sexualizeze procesul de împăcare, pentru a evita dialogul pe care nu i-a învățat nimeni cum să îl poarte. De aici și preconcepția că fetele și băieții nu pot avea relații doar de prietenie.

  1. Conflictul – fie de evitat, fie de câștigat

Când nu fugim de conflict, îl căutăm, dar doar în ideea de a-l câștiga. De cele mai multe ori, nu există cale de mijloc. Pentru că avem impresia că un conflict e un capăt de țară, nu cultivăm cultura dialogului în contradictoriu și nu cultivăm nici metode de a soluționa conflictele care apar inevitabil în orice relație. Iar o societate care nu știe să dezbată în contradictoriu e o societate fragilă, unde ideile nu circulă libere, ci mai degrabă sunt ținute ascunse sub o îmbufnare sau acoperite de țipete certărețe.

  1. Lipsa informației înseamnă, de cele mai multe ori, dezinformare

Dintre adolescenții cu care ne-am întâlnit în atelierele de prin țară, aproximativ unul din zece ne-a spus că a avut parte de o formă de educație sexuală din partea părinților. Pentru că adulții nu le oferă informații despre sexualitate și despre ce înseamnă responsabilitatea în relațiile sexuale, adolescenții vor căuta să umple acest gol informațional din sursele pe care le au la îndemână: prieteni sau internetul, fără un filtru pentru a distila sursele de încredere.

  1. „E ca și cum ai încerca să bagi un cub într-un triunghi”

Copilul e o continuare a sinelui – perspectivă care se blochează în momentul în care părinților li se spune că unele dintre comportamentele dezadaptative ale copilului lor pot proveni din propriile probleme, pe care adolescenții le-au dobândit în procesul de învățare prin imitare. Psihoterapeuții care lucrează cu adolescenții întâlnesc de multe ori piedici din partea părinților care nu sunt dispuși să lucreze la propriile probleme și, ca reacție de apărare, ajung să își scoată copilul din terapie.

Fotograful nostru la fața locului a fost Claudiu Popescu

+ Vezi cu ce au plecat de la întâlnire jurnaliștii de la:
ProTV – Cum îi afectează certurile din familie pe tinerii români. Opinia specialiștilor
VICE România – De ce adolescenții din România nu știu ce înseamnă să fii în cuplu
Libertatea – 5 lucruri de care adulții ar trebui să țină cont, pentru ca adolescenții să aibă relații sănătoase

Școala9 – Cum privesc adolescenții relațiile


DACĂ VREI SĂ TE IMPLICI

🌟 Devino ambasador al proiectului
Înscrie-te la atelierul de pregătire și informare pentru ambasadori, care va avea loc pe data de 11 decembrie la noi în sufragerie, între orele 11:00 – 15:00.

🌟 Devino trainer pentru atelierele In a Relationship
Prin atelierele In a Relationship au trecut deja mai bine de 500 de adolescenți din 10 orașe din țară. Dacă ai formare de trainer sau studii în domeniul științelor psiho-sociale, poți deveni facilitator, pentru a organiza și susține ateliere de lucru pe tema abuzurilor din relații cu adolescenții din comunitatea ta. Scrie-ne până pe 31 decembrie despre motivația ta și povestește-ne despre experiența ta de lucru anterioară. Vom organiza un atelier de formare de facilitatori în luna ianuarie 2020, după ce vom selecta viitorii facilitatori In a Relationship. 
Pentru înscrierea la oricare dintre cele două ateliere de mai sus, scrie-ne la silvia@ffff.ro

🌟 Cumpără caietul și dă linkul acesta mai departe măcar unui prieten – https://ffff.ro/doneaza-inarelationship/

In a Relationship este un proiect de prevenție a violenței domestice, parte din Campania Respectului by AVON.