“Dumnezeule” spuse regina. “Sunt însărcinată. Mă întreb cine e vinovatul?” Acesta este un eseu care a câștigat un premiu în care trebuia să se scrie despre regalitate, religie, sex și mister. Este și exemplul pe care Cosmin Alexandru l-a dat marți seară în cadrul unui nou seminar Power of Storytelling, pe tema “vorbirea în public”.
“Într-un discurs, o poveste trebuie să fie cât mai scurtă.” continuă el după ce ascultă câteva povești cu aceleași teme făcute pe moment de public. Așa, Cosmin a prezentat ideea de “dezvățare”. Încă din școală căpătăm niște deprinderi care sunt fundamental greșite, cele mai multe legate de vorbirea în public.
“Ce interes am eu să-l ascult pe omul acesta?”. “Ce interes are omul acela să mă asculte?”. De aici pleacă frica de scenă și plictiseala oamenilor din public – părerea că cel care vorbește este ghinionistul care a tras bățul scurt. Dezvățarea pleacă de la un concept pe care l-am mai discutat la noi pe site, anume “The curse of knowledge”. Asta presupune că o persoană care va face o prezentare pleacă întotdeauna de la premisa că cei care ascultă știu despre ce se vorbește și au cunoștințe vaste în acea arie.
Cosmin dă mai departe, în acest sens, câteva lucruri pe care le-a învățat de-a lungul timpului ca “public speaker”:
Captivează-ți publicul de la început și încheie cu impact. Nu-l lăsa să creadă că ai avut vreo idee neterminată.
Nu mai vorbi ca și cum ai citi. Multe discursuri devin neinteresante pentru că sunt frazate pentru ochi, nu pentru urechi. Un discurs care sună la fel ca o conversație va capta atenția mult mai ușor.
“O poveste trebuie să fie o poveste.” Mai exact, folosește-te de elementele poveștii: personaje, suspans, intrigă și deznodământ.
Unul dintre cele mai puternice exemple pe care le-a dat a fost un workshop în care o serie de directori de companii au fost puși să țină un discurs în fața unei clase de liceu. Directorii erau scoși din zona lor de confort și trebuiau să se adapteze pe cererea publicului. Cel mai important, nicio persoană din acea sală nu avea vreun interes personal sau vreo așteptare.
“Creează un spațiu în care îți face plăcere să vorbesti și oamenii vor asculta cu plăcere.” Cu asta ne-a lăsat Cosmin și asta s-a și întâmplat pe 25 septembrie în mansarda noastră. Îl mai puteți vedea vorbind despre creativitate în interviul de anul trecut la Lobul Creativ.
Ca de obicei, le foarte mulțumim celor de la Decât o Revistă că ne aduc în față oameni care ne potolesc întotdeauna foamea de învățare și pufuleților Gusto că ne potolesc și cealaltă foame. Iar pentru potolirea setei, mulțumim Tea Forte Romania!