“Să ai răbdare și înțelepciune de chinez bătrân”. Este una dintre vorbele de duh ale bunicului meu. Nu știu cât de bătrân era Sun Tzu când a scris The Art of War, dar de întelepciune a dat dovadă cu prisosință. O carte scrisă scurt, clar și la obiect, care adună laolaltă principii de a purta un război. Principii ale lui Sun Tzu și ale precedesorilor săi, toate validate pe câmpul de luptă. Chiar dacă această carte a fost scrisă acum 2 500 de ani, principiile enunțate sunt aplicate cu succes în războaiele de azi și predate în academiile militare.
Am zis în titlul că Art of War este manual de business. Războiul s-a mutat de pe câmpul de luptă în economie. Companiile se află în război. Procter&Gamble versus Unilever. Brandurile se luptă între ele. Timișoreana zmpotriva lui Bergenbier. Învățăturile acestei cărți pot fi aplicate de orice companie care, să zicem, decide să scoată pe piață un nou produs. De orice brand care se ia la trântă cu competitorul său. De orice magazin de cartier care încearcă să supraviețuiască asaltului rețelelor de supermarket. Sau orice echipă de fotbal care vrea să facă istorie. Altfel spus, începand de prin 1900, cartea nu se mai adresează doar generalilor. Directorul executiv, brand managerul, directorul de creație, antrenorul și căpitanul echipei ar face bine s-o citească.
Închei cu un exemplu. Cum pot fi aplicate în business principiile enunțate în această carte. Mai exact, “Cunoaște punctele slabe și tari ale adversarului”, “Loveste-ți adversarul în punctul în care se asteaptă cel mai puțin” și “Dacă ești mai slab decât adversarul și inferior numeric, hărțuiește-l”. Bergenbier, una dintre mărcile companiei InBev, a fost, mulți ani la rând, cea mai vandută bere din România. Care era punctul slab al lui Bergenbier? Acoperea în acelasi timp atât teritoriul masculinității, cât și teritoriul fotbalului. Ce a făcut Ursus Breweries, rivalul lui InBev? A scos pe piață o nouă bere, Stejar, pe care a poziționat-o pe teritoriul masculinității, iar berea Timișoreana, marcă veche și prăfuită, au poziționat-o pe teritoriul fotbalului. Practic Stejar și Timișoreana au rupt Bergenbieru-n două. Rezultatul? In 2004 Timișoreana era pe locul 5 în topul celor mai vândute beri din România. În 2006 era pe primul loc. Și n-a mai coborât de acolo! Aștept rezultatele pe 2010.
Vă doresc înțelepciune și răbdare.