Seminarul 2 The Power of Storytelling, cu Philip Ó Ceallaigh


Data publicării: 22/03/2012

Ieri s-au întâmplat două lucruri importante: echinocţiul de primăvară şi al doilea seminar The Power of Storytelling – eveniment marca FFFF & Decât o Revistă & Fundaţia Calea Victoriei. În mansarda Cafffe Creativa a poposit un scriitor născut şi crescut în Irlanda, dar îndrăgostit iremediabil de România: Philip Ó Ceallaigh. Ne-am bucurat că ziua începe să crească şi am sărbătorit printr-o discuţie despre ce face o scriere să fie o scriere bună.

Dacă numele Philip Ó Ceallaigh nu vă spune prea multe, o să vă povestesc puţin despre cine este el. Scriitor de profesie acum, în trecut a avut o mulţime de alte meserii din tot felul de domenii, fiecăreia corespunzându-i o locuinţă în altă ţară – de la lucrător pe şantier la adaptarea nuvelelor pentru scenarii de film, de la Irlanda la Spania, la România.

Pasiunea pentru scris a avut-o dintotdeauna, a scris mereu. Vârsta de 25-26 de ani i-a marcat însă definitiv viaţa, reprezentând momentul în care scrisul a devenit pentru el mai important decât orice şi a început să devină, încet încet, o meserie. Ajuns la această vârstă, Philip a început să-şi pună întrebări despre viaţa lui şi despre încotro se îndreaptă ea – aşa a observat că, în ciuda nenumăratelor schimbări de slujbă, locuinţă, mediu, un lucru rămânea constant: pasiunea pentru scris, care nu dispărea.

Schimbările dese, radicale şi numeroasele sale călătorii şi-au pus decisiv amprenta asupra stilului de scris al irlandezului. De unde atracţia pentru un stil de viaţă nomad? Din curiozitate. Cât despre atracţia pentru scris: “scriu din acelaşi motiv –  din curiozitate, spune Philip.

Reţeta unei scrieri de succes, după Philip, este, în primul şi în primul rând, dorinţa de a explora lucruri pe care nu le cunoşti. Iar această expediţie se încadrează cel mai bine în forma unei nuvele, suficient de scurtă pentru a putea fi scrisă intuitiv, fără a şti exact unde o să se ajungă. Romanul însă trebuie să aibă la bază o idee clară despre unde se îndreaptă povestea. Dar, oricum, contează cu adevărat ce se spune – “Fie că e roman, fie că e o nuvelă, e o povestire şi asta ne interesează, nu lungimea” spune Philip.

Timpul în care ceva e scris nu este neapărat direct proporţional cu lungimea scrierii. Există nuvele care se scriu pe parcursul a mai multor ani, cum ar fi nuvela Când te îndepărtezi, a lui Philip, şi romane care se scriu în zile. Dar durata, la fel ca şi lungimea scrierii, este mai puţin importantă. Cele mai bune scrieri sunt cele care îi lasă cititorului spaţii pentru înţelegere şi pentru interpretare, care îi lasă porţi deschise pentru acţiune – adică cele care ştiu cum să pună problemele în moduri care să nu-l îndepărteze pe cititor. Și de cele mai multe ori aceste scrieri sunt accidentale, nu există o rețetă.

Cât despre credibilitatea scrierilor ficţionale şi despre graniţa dintre fictiv/non fictiv, Philip spune că “nuvelele sunt mai credibile decât realitatea.” Detaliile personale nu fac însă o poveste mai credibilă. Credibilitatea provine din faptul că de obicei scrii ceva atunci când simţi că trebuie să descoperi ceva despre tine. Oricum, „când scrii ceva bine scrii cu o parte caldă din tine, cu emoţionalul”. Puterea unei poveşti vine din sinceritate, din simplitate şi din stilul neelaborat

Un rol important în naşterea unei poveşti bune îl joacă şi editorul care, de cele mai multe ori, te ajută să spui mai bine ce ai de spus pentru că are o perspectivă obiectivă, detaşată. Intervenţia editorului te formează, te face să ajungi în timp să-ţi dai seama dinainte să ajungă la editor ce ar putea fi modificat. Visul lui Philip: să ajungă la un punct în care editorul său să nu mai ştie ce ar putea fi schimbat.

Nu în ultimul rând, sursele din care te inspiri sunt foarte importante, pentru că îşi pun amprenta asupra ta fără să-ţi dai seama. Pe Philip l-au inspirat, printre alţii: Shalamov, Saul Bellow, Bukowski, Knut Hamsun. Şi dacă vrei să te inspiri din Philip Ó Ceallaigh dar nu ai apucat să-l vezi la seminarii, îi poţi citi nuvelele din Însemnări dintr-un bordel turcesc sau poţi aştepta până la târgul de carte din mai, când scriitorul îşi va lansa noul roman scurt. Nu mai ai răbdare? Poţi intra aici pentru o mostră rapidă de Philip Ó Ceallaigh.

P.S. Mulţumim tuturor celor care au venit şi lui Gusto, pufuletele oficial al seminariilor. 🙂