Comunicarea greoaie a ONG-urilor, lipsa bugetelor de comunicare și alte mituri referitoare la relația ONG-uri & Comunicatori dezbătute, confirmate/infirmate după caz + posibile soluții.
Luni, 7 octombrie, la Expirat Halele Carol, 60 de oameni din „tripleta magică” ONG / finanțator / industria comunicării și-au făcut timp să vorbească împreună despre sănătatea comunicării sectorului non-guvernamental. Problema de start a Policlinicii de Marketing și Comunicare pentru ONG-uri, proiect dezvoltat în parteneriat cu Romanian American Foundation, a fost lipsa de putere & abilitate de comunicare a ONG-urilor. Trei ani mai târziu, tragem linie și culegem insighturi despre cum putem face lucrurile mai bine pe mai departe.
Mit 1: Nu sunt bani de comunicare
„Bugetele de comunicare au fost, multă vreme, buna noastră dispoziție”, spune Marton Balogh de la Civitas. Iar pentru agenții, „ăștia sunt ONG-iști, nici nu știu bine ce fac, bani nu au mulți”, de unde și lipsa de prioritate pe care o au proiectele ONG-urilor în agenții.
„Dacă bugetul ar fi o pelerină de ploaie, cu siguranță ne-am uda.”, Cristiana Bucureci, Creionetica
Potențială soluție: vezi Mit 4
Mit 2: ONG-urile comunică greoi
O problemă semnalată de mai mulți comunicatori este că e greu de comunicat cu ONG-urile și că deseori sesiunile de feedback sunt atât de democratice încât nu se mai termină.
Potențială soluție: în loc să le ceară un brief ca de agenție, Wanda Hutira, Art Director la McCann și freelancer cu inima mare pentru multe proiecte sociale, le dă ONG-iștilor cu care lucrează un chestionar din care să înțeleagă exact care le sunt nevoile și beneficiarii.
Mit 3: Oamenii frumoși și liberi din ONG-uri
Noi ONG-iștii suntem oameni mai buni decât cei care nu ajută, noi avem o cauză – este un mit care poate duce, în realitate, la aplicarea bancului cu tigaia. Ori atunci când comunici ca ONG o faci ca să atragi resurse, fie că sunt ele bani sau oameni. Comunicarea trebuie facută astfel încât să-l aducă mai aproape de tine pe omul resursă, nu să te pună pe tine într-o lumină cât mai bună.
Potențială soluție: de la Mădălina Marcu, ARC România – Înainte să ceri, caută mai întâi sfatul celor de la care cauți bani sau resurse.
Mit 4: Oamenii nu au timp de investit în ONG-uri
Potențiale soluții:
8 hours overtime: implică specialiști și promite un produs gata de livrat după 8 ore. Ediția a 7-a are nevoie de forțe proaspete, dacă vrei să te implici sunt chiar acum în căutare de ajutor pentru găsirea de parteneri și sponsori, selecția de proiecte și voluntari și organizarea evenimentului. Dacă ai idei și energie de pus în comun, scrie-le la alina@fundatiacomunitarabucuresti și la delia@fundatiacomunitarabucuresti.
Civic Heroes: o inițiativă născută din revolta ieșenilor când li s-au tăiat teii în Iași și care propune o cultură a implicării în care specialiști din orice domeniu pot da din timpul lor pentru proiecte cu sens.
Code 4 Romania: inițiativă născută din voluntariat, și care mizează în continuare pe aportul acesta din partea comunității. Voluntariat înseamnă „și omul care îți spune că îți poate da o jumătate de oră pe an. Folosește-o.” Dana Pascu