Tomáš Bella, Denník N @ Superscrieri: un model de succes în media independentă


Data publicării: 28/05/2024

articol scris de Ana Drulă

Pe 16 mai, ne-am întâlnit cu jurnaliștii ca să analizăm un model regional de bune practici: Denník N, publicația slovacă independentă cu 250k de urmăritori, 70k abonați și 130 de jurnaliști angajați, pe care o considerăm un exemplu de real succes din partea noastră de Europa.

L-am avut ca invitat pe Tomáš Bella, co-fondator și web director al Denník N.

Pornind de la experiența acestei super platforme, Tomáš ne-a vorbit despre câteva modele de monetizare în media digitală, media sustenabile, paywall, monetizarea audienței.

Tema celei mai recente ediții Superscrieri a fost despre „Cum dă presa de bani, nu doar de urma lor”, așa că ne-am propus să aflăm răspunsuri cât mai practice din această întâlnire, organizată în parteneriat cu Fundația. Friedrich Naumann pentru Libertate.

Fotografie de Claudiu Popescu

Prima și cea mai importantă regulă pe care a urmat-o redacția Denník N de la început: focus on the journalism.

Cu sprijinul unei investiții inițiale pentru a putea plăti salariile, redacția și-a pornit activitatea cu 40 de jurnaliști și cu o cultură organizațională bine implementată. Centrată pe conținutul scris, de formă lungă și de bună calitate, disponibil doar pentru cititorii care sunt dispuși să plătească.

Denník N publică în prezent și articole scurte, pe care le poate accesa oricine, însă acestea sunt marketate strategic, pentru a atrage cititorii către restul conținutului de pe site.

„Jurnaliștii știu că dețin mare parte din putere. Dacă nu publică ceva ce oamenii vor să citească, atunci redacția nu va mai exista.” a explicat Tomáš.

Autorii ale căror reportaje generează un număr mai mare de subscripții câștigă mai mulți bani, iar toate aceste informații sunt disponibile în mod transparent pentru întreaga redacție. După doi ani de la angajare, fiecare reporter poate achiziționa un procent din acțiunile companiei.

Pagina de Media a realizat un interviu cu Tomas, îl poți vedea aici integral

În prezent, redacția deține jumătate din companie și toată puterea de decizie. Cealaltă jumătate aparține unui board de investitori care cred în misiunea publicației, însă preferă să nu se implice în activitățile sale.

Fotografie de Claudiu Popescu

REMP este software-ul open source care i-a ajutat pe cei de la Denník N să popularizeze jurnalismul de calitate prin metode consacrate de digital marketing:

oferte de abonament bazate pe preferințele fiecărui cititor în parte, newslettere dedicate unor subiecte nișate și o analiză constantă a retenției abonaților și a comportamentului lor.

Datele colectate le-au confirmat că e mai profitabil să dedice o săptămână întreagă unui reportaj decât să scrie câte trei articole în fiecare zi.

Au aflat că, pe lânga politică, unele dintre cele mai citite articole care îi mențin pe cititori abonați sunt cele despre relații și emoții, cu insight de la psihologi acreditați.

Deși website-ul este important pentru a iniția obiceiul de a citi, cel mai bun mod de a fideliza cititorii este de a le recomanda să își descarce aplicația Denník N.

Fotografie de Claudiu Popescu

Cu toate că nu au o echipă mare de marketing, REMP i-a ajutat să targeteze cu success și segmentele de audiență cărora produsul inițial nu li se adresa.

Pentru studenți, Denník N a lansat oferta de abonament digital + print, online for me, print for my parents. După campanie au urmat mesaje de mulțumire, de la tinerii fericiți că îi pot proteja pe părinții lor de dezinformare și de propaganda pro-rusă din media mainstream.

Investiții pentru publicarea conținutul video au fost făcute recent, tot pe fondul pericolului pe care îl reprezintă extremismul politic. Deși necesită multe resurse și nu aduce neapărat profit, este tipul de conținut care poate ajunge la o audiență cât mai largă.

Tomáš ne-a povestit și despre echilibrul dintre valori și utilitate. Există cei care plătesc abonament pentru că vor să susțină publicația, dar și cei care doar au nevoie de informații: „Uneori și oamenii care te urăsc au nevoie să te citească.”

Fotografie de Claudiu Popescu

Denník N pune accentul pe o varietate largă de produse create pentru segmente foarte specifice de audiență.

Multe variante de abonament și multe modalități de a susține redacția, luând în calcul că cei care plătesc cel mai mult nu sunt întotdeauna și cei are citesc cel mai mult.

Publică și cărți, editate in-house, majoritatea de non-ficțiune. Au devenit a cincea cea mai mare editură din Slovacia, deși nu se așteptau inițial ca demersul să genereze o sursă atât de mare de venit.

Versiunea print a publicației e folosită adesea tot în scop de marketing, iar ilustrațiile care însoțesc articolele atât în print, cât și pe site, sunt întotdeauna alese cu grijă. Pozele ultra circulate în presă și cele de tip stock image sunt cele mai evitate. În redacție sunt câțiva reporteri care se pricep să scrie promt-uri pentru AI și le utilizeză des ca sursă de vizual.

La sfârșitul prezentării, Tomáš ne-a încurajat să experimentăm și să îi „furăm” ideile.

A recomandat tranziția de la modelul de finanțare prin donații către cel cu abonamente pentru că, deși donația are în spate o reacție puternică, emoțională, obiceiul de a plăti pentru un produs este mai firesc pentru mulți dintre noi.  


Masterclass-ul Superscrieri pentru jurnaliști: Fine-tuning financing – Cum supraviețuim în media independentă? a fost organizat cu sprijinul Fundației Friedrich Naumann pentru Libertate.

Pagina de Media a realizat un interviu cu Tomas, îl poți vedea aici integral