Creative of the day: Daniel Knorr


Data publicării: 26/04/2011

„Arta are un rol reprezentativ in societate, reprezinta sistemul, este chiar reprezentarea cea mai inalta a sistemului.”

Daniel Knorr este recunoscut, in special in Europa, ca fiind unul dintre cei mai neconventionali artisti contemporani. Lucrarile sale au starnit uimirea spectatorilor si, aproape in egala masura, apreciere si critica din partea autoritatilor locale si nationale. Lasa gol pavilionul unei expozitii, vopseste tramvaie, imbraca sperietori de ciori in creatiile unor designeri renumiti, pune cagule statuilor si expune cocaina in statii de metrou. Nu vrea doar sa socheze, ci prin puneri in scena extrem de creative si neobisnuite ale unor institutii sau valori, intentia lui este sa reprezinte sistemul cu toate fatetele lui ascunse sau ignorate.

Mai putin cunoscut publicului romanesc pana in 2001, Daniel Knorr este un artist roman stabilit in Germania de la varsta de 14 ani. Isi dezvolta creativitatea plastica de la 16 ani, cand incepe sa picteze si sa deseneze. Dupa absolvirea Academiei de Arte din Munchen, primeste o bursa la Vermont College, in New York, insa se intoarce in Germania, unde ii este permis intr-o mai mare masura sa se exprime liber si sa experimenteze.

Cel mai mare proiect al lui Daniel Knorr in Romania a fost cel din 2007, proiectul Spatiul Public Bucuresti: tamvaiele a 4 trasee au circulat pentru o perioada de timp purtand insemnele celor mai importante institutii din Romania (Biserica Ortodoxa, Armata, Politia si Societatea Crucea Rosie). Alegerea acestora a fost bazata pe rezultatele sondajelor de opinie, care arata ca primele trei mentionate prezinta cel mai mare grad de incredere din partea populatiei, in timp ce ultima nu apare deloc in sondaje. Intentia era aceea de a problematiza contextul institutional al spatiului public romanesc postcomunist. Lucrarea este completata de reactia locuitorilor, de momentele de reflectie ale calatorilor. Ei devin actori si participa direct in cadrul proiectului, fara a iesi din tiparul cotidian, fara a-si asuma o alta identitate sau alte roluri decat cele obisnuite. Prin proiectul Spatiul Public Bucuresti, locuitorii sunt chestionati in acele aspecte care par cele mai neproblematice, dar care ascund de fapt disfunctii si contradictii.
Anterior acestui proiect, Daniel Knorr a provocat un alt val de critici din partea intregii Europe, prin amenajarea pavilionului Romaniei la Bienala de la Venetia din 2005. Lucrarea, numita „European Influenza”, a fost expusa cu doi ani inainte de integrarea Romaniei in UE si reprezenta o abordare critica la adresa Europei.
Pentru viitor, Knorr isi propune sa concretizeze ideea de stat, suveranitate si lege prin masurarea, de catre un geodez, a unui metru cub de aer deasupra Casei Poporului, care sa fie proclamat spatiu international, un spatiu al libertatii absolute.

Mai multe detalii despre lucrarile lui Daniel Knorr din afara Romania aici si un interviu realizat de Veioza Arte aici.