Se poate învăța scrisul? Bineînțeles. Așa cum oricine poate învăța să meargă pe bicicletă, oricine poate învăța și să scrie corect, concis, convingător. Suntem crescuți, însă, cu o preconcepție: aceea că oamenii se împart de timpuriu în “buni la compunere” și “buni la matematică”; și că doar cei cu talent pot scrie bine. 

De fapt scrisul de fiecare zi – mail-uri, rapoarte, prezentări, proiecte, postări pe blog și pe Facebook etc. – își are, ca orice meșteșug, bucătăria lui; una în care talentul e un ingredient binevenit, dar nu indispensabil. Un text bine scris, care-și va atinge scopul, ține mai degrabă de calitatea informației și a argumentelor, de focus și de structură. 

La atelierul Monei Dîrțu, jurnalist și trainer, veți învăța să stăpâniți procesul scrisului – care își are etapele lui – și veți deprinde câteva trucuri utile, aplicabile chiar de a doua zi. 

Atelierul funcționează anul acesta BY REQUEST ONLY. Dacă ai o grupă de 9-16 oameni care vor să-și exerseze scrisul, dă-ne un mesaj la ingrid@ffff.ro.

***

Puteți citi povestea atelierelor și detalii despre modul de lucru într-un interviu cu Mona Dîrțu publicat în IQads: “Cine vă zice că se poate face storytelling din birou, «de pe net», e un mare impostor”. Printre idei:

PROBLEMA: “Cred că milioane de oameni irosesc anual milioane de ore – miliarde, catralioane – citind de 2-3 ori la rând un mail sau un raport pentru a înțelege «ce vrea să spună autorul». Scrisul prost e ca diabetul – nu doare ca migrena, dar roade tot. Dacă ar sta cineva să socotească cât timp – și câți bani, până la urmă – se consumă într-o organizație pentru că X a trimis către K, Y, W și Z un mail confuz, care generează 10-12-20 reply-uri cu întrebări de clarificare, cred că ne-am lua cu mâinile de cap. Scrisul cum-se-nimerește – pe mail, de exemplu, sau în rapoarte, memo-uri, prezentări – înghite timpi de procesare, nevrozează organizațiile, generează neînțelegeri în termeni de «cine ce trebuie să facă» și-i istovește pe cei care-s nevoiți să parcurgă texte mult prea lungi, nefericit structurate, vagi, bombastice, haotice”.

SOLUȚIA: “Am în formularul de feedback pe care-l dau la sfârșit de atelier o rubricuță în care-i întreb pe oameni “ce anume, din cele învățate în aceste două zile, poți aplica de mâine?”. Văd acolo: «pun cele două întrebări esențiale», «fac harta stakeholderilor», «fac mindmap», «stabilesc predicatul autorului», «aplic structura de kebab», «fac piramida inversată», «structurez pe formula Wall Street Journal», «verific 5W+H», «testez verbe puternice vs. verbe slabe», «aplic metoda Zinsser pentru eliminat cuvintele inutile», «procesez citatele»; «îmi exersez vocabularul citind literatură română», «caut personaj pentru narațiune», «caut cei 5C ai unei narațiuni puternice», «stabilesc de ce-ul», «pun call to action»”.

***

 

STRUCTURA ATELIERULUI

 

ZIUA 1 

  • ÎNAINTE DE A SCRIE. Principalele bariere. Cele două întrebări fundamentale. Obiectivul textului. Cum ne definim publicul. Unghiurile de abordare. Exerciții și simulări pe teme date.
  • INFORMAȚIA. Cele trei tipuri de surse de informație: documentele, observațiile directe și interviurile/discuțiile. Planul de documentare. Simulare pe exemple din companie / reverse engineering pe un text existent.
  • SELECȚIA INFORMAȚIEI. Ce e relevant și ce nu. Separarea informației care servește unghiul de abordare de informația care împovărează materialul și-l confuzionează pe cititor. Metode de lucru: mindmap, conspect etc. Exercițiu.
  • STRUCTURA TEXTULUI. Template-uri de structură: 5W+H, clepsidra, paharul de martini, kebabul, formula Wall Street Journal etc. Exercițiu.

ZIUA 2

  • INTRO-UL, CONTEXTUL, ÎNCHEIEREA. De ce e important intro-ul. În papucii cititorului. Modele de lead, paragrafe de context, încheieri. Call-to-action.
  • LIMBA DE LEMN. Cum o definim și cum scăpăm de ea. Jargonul și clișeele. Cum aducem la viață formulările care și-au pierdut puterea. Soluții & exerciții.
  • TEHNICI DE DETALIU, TIPS & TRICKS. Metode rapide de reparat un text plat. Verbele, cifrele, citatele, elementul anecdotic etc. Vag vs. concret. Concizia.
  • AUTOEDITAREA. Ultima tușă. Eliminarea cuvintelor nenecesare, legăturile dintre fraze, verificarea logicii interne. Metode: cititul cu voce tare, sună un prieten etc.

 

***

Atelierul e util pentru oricine folosește scrisul ca instrument de comunicare. Organizăm atât ateliere “open” cât și ateliere special croite pentru nevoile unor echipe din companii sau ONG-uri; în acest caz, facem designul tuturor exercițiilor pe teme/texte din companie. 

În funcție de obiectivul concret al echipei, adăugăm în agenda atelierului segmente personalizate

 

MODULE PERSONALIZATE / TO BE DISCUSSED 

  • CREAREA DE CONTENT. Cum generezi conținut pentru canalele de comunicare ale companiei. Simulări de formate pe un subiect particular.
  • RUBRICI PENTRU PUBLICAȚII CORPORATE. Cum creezi “template”-uri. Generare de idei de rubrici împreună cu participanții.
  • DECLINAREA MESAJELOR. Cum adaptezi informația în funcție de canal (newsletter intern, Facebook&LinkedIn, publicație cu difuzare externă).
  • VALOAREA ADĂUGATĂ & PACKAGE. Soluții de îmbogățire a materialului prin foto, video, linkuri, grafice etc. Simulare pe exemple din companie.
  • CALENDARUL EDITORIAL. Cum alimentezi ritmic un canal propriu (newsletter, publicație internă etc.) cu materiale de actualitate. Generarea de subiecte. Evenimentele previzibile. Lucrul cu calendarul. Planificare & organizare.

 

***

CE TREBUIE SĂ ȘTIȚI

 

  • DURATA ȘI FORMATUL: Atelier de două zile a câte 8 ore fiecare (pauza de prânz este inclusă); momente de predare alternate cu exerciții, simulări, lucru pe echipe
  • GRUPA: max. 14-16 participanți
  • UNDE: sufrageria Fundației Friends For Friends (București, str. Brezoianu nr. 4, et. 2)
  • ÎNSCRIERI & DETALII: ingrid@ffff.ro

Implică-te!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Writing
is healing

Oscar
Caragiale
Zilele & Gala Superscrieri 2019