O nouă ediție a Burselor Superscrieri/Avon pe tema violenței domestice, pentru jurnalistice de profunzime


Data publicării: 14/03/2016

La fiecare 30 de secunde o femeie din România este victimă a violenței domestice și cei mai mulți dintre români aud în cercul lor social de astfel de cazuri. Cu toate acestea, doar jumătate dintre români – 51,3% – cred că violența domestică este o problemă de interes public, unul dintre motive fiind acela că arareori fenomenul este tratat de media prin abordări care ies din zona știrilor standard sau a senzaționalului.

Împreună cu prietenii și partenerii noștri, Avon România, deschidem înscrierile la cea de-a treia ediție a Burselor Superscrieri/Avon, prin care oferim 3 burse a câte 2.000 de euro și susținere editorială pentru realizarea unor materiale jurnalistice care să aducă noi perspective asupra fenomenului violența domestică.

Căutăm proiecte care să treacă dincolo de clișeele și prejudecățile care ne fac să privim cu detașare abuzuri grave, condamnate prin Codul Penal.

Provocarea pe care o lansăm este de a aduce în atenția publică această temă în variatele ei forme și simptome, răspunzând la întrebări de genul: care sunt costurile pentru societate atunci când martorii tac, cum se manifestă aspectele mai puțin explorate (violența economică, socială, psihologică), sau care sunt posibilele soluții – de la cele care presupun implicarea statului la soluții/inițiative venite din comunitate?

cover photo

Poate câștiga o bursă Superscrieri/Avon orice autor din România – indiferent că este profesionist sau amator, jurnalist sau blogger, se exprimă prin cuvânt sau prin imagine, publică pe platforme tradiționale ori exclusiv în mediul digital. Organizatorii încurajează proiectele complexe, realizate de echipe autor + fotoreporter/artist vizual.

Propunerile de proiecte vor fi evaluate de un juriu format din jurnaliști – Simona Tache (simonatache.ro), Irina Păcurariu (TVR), Florin Negruțiu (Republica.ro), Mihnea Măruță (Pressone.ro), Teodor Tiță (Mediafax), Vlad Mixich (Hotnews) – și un reprezentant AVON (Stela Toderașcu – Commercial Marketing Manager Avon România & Moldova).

Pe lângă finanțare, bursierii aleși vor beneficia pe perioada realizării materialelor de un program de mentorat și Seminarii Superscrieri de bune practici, ambele susținute de jurnalista Mona Dîrțu.

Bursele Superscrieri au fost inițiate în 2014 cu scopul de a susține jurnaliștii în crearea de conținut de calitate pe teme de interes public:

Într-un fel, simți că ești privilegiat că primești bani ca să investești timp în ceva ce-ți place să faci. Sună ciudat, dar cam ăsta e sentimentul la început. Apoi îți dai seama că asta ar trebui să fie normalitatea ca să poți face ceva susținut, de calitate (…)”. (Timea Honț, Casa Jurnalistului, bursier 2015)

Cred că am crescut mult uman și reportericește în cele trei luni. Visam la un astfel de demers de multă vreme, îmi doream să scriu despre violență, dar bursa a fost scânteia care ne-a dat ocazia să pornim și să îndrăznim să visăm la ceva mare.(…)” (Ana-Maria Ciobanu, Decât o Revistă, bursier 2014)

„Poveștile bine scrise lipsesc nu atât pentru că nu sunt destui autori care să le scrie, cât mai ales pentru că acei autori competenți și dedicați nu au întotdeauna resurse să-și facă meseria, în special când e vorba de teme complexe, care absorb mult timp și efort. Avem nevoie cu toții, de fapt, de oameni care să pună reflectorul pe o temă dată și să scoată la vedere unghiurile sensibile și cazuistica relevantă.” (Beatrice Weber, președinte executiv al FFFF)

 

Primele două ediții ale proiectului au avut ca rezultat șase materiale de profunzime publicate atât în presa centrală, cât și în cea independentă (Adevărul, Esquire, Casa Jurnalistului, Decât o Revistă și teleleu.eu.), care au contribuit într-un fel sau altul la un impact pozitiv pe mai multe nivele:

  1. Sistemul și reglementările care protejează victimele

Vrem să credem că am contribuit, măcar puțin, la urgentarea lansării acestei linii telefonice naționale (0800 500 333 este numărul unic național pe care-l pot apela victimele violenței domestice) – lansată pe 27 noiembrie 2015. În condițiile astea, putem spune că întregul proiect a fost o reușită dincolo de cotele jurnalistice.” (Iulia Roșu, Adevărul, bursier 2015)

  1. Impact pozitiv pentru victime la nivel personal, dar și de comunitate

„Una dintre femeile despre care am scris a prins curaj după ce și-a citit povestea și a vorbit inclusiv unui public TEDx despre asta.” (Oana Sandu, Decât o Revistă, bursier 2014)

  1. Recunoaștere în afara țării pentru munca de calitate a unor autori români

Materialul Elenei Stancu de la bursele din 2014 – „Fără antecedente penale” – a fost nominalizat la European Press Award în 2016.

Toate materialele publicate la edițiile trecute pot fi accesate aici (2014 – bit.ly/1RS0SkG) și aici (2015 – bit.ly/1QIi5xL).

Aplicațiile pentru ediția curentă sunt deschise până pe 5 mai, iar formularul de înscriere, precum și alte detalii depre program, pot fi accesate pe site-ul FFFF:  www.ffff.ro/bursele-superscrieri.

Printre susținătorii programului Bursele Superscrieri/Avon se numără: HotNews, Adevărul, Dilema Veche, Foreign Policy, Republica.ro, Beau Monde, Marie Claire, Cosmopolitan, IQads, Decât o Revistă, The Institute, Igloo, Centrul pentru Jurnalism Independent, RISE Project, Active Watch, Think Outsite The Box, România Pozitivă.

—————————————————-

#Despre AVON și Campania Respectului

De peste 18 ani în România, AVON schimbă lumea femeilor, atât prin frumuseţe şi oportunitate de carieră, cât şi prin lupta pentru demnitatea lor. Alături de clienţii şi reprezentanţii noştri de vânzări apreciem impactul buzelor perfecte, dar mai mult avem curajul de a vorbi deschis despre violenţa domestică, spunând stop abuzului asupra femeilor. Prin Campania Respectului ne propunem să prevenim violenţa domestică prin educarea publicul larg şi prin susţinerea proiectelor sociale care combat acest fenomen (ex. dotarea centrelor de adăpost pentru victime).